Hej alla fantastiska arrangörsföreningar!

Årets ansökningsomgång öppnade den 17 september och stängs den 15 oktober – ingen möjlighet till förlängd deadline kommer att beviljas.

Här nedan har vi samlat ihop information i tio punkter inför ert ansökningsarbete. Håll tillgodo!

1. Årets online-blanketten innehåller några förändringar. T ex vill Kulturrådet ha en beskrivning av innevarande års verksamhet (max 1000 tecken), och att ni ska ange vilka artister och musikgrupper som är påtänkta eller bokade kommande år (max 500 tecken).

2. Glöm inte de lite nyare riktlinjerna:
- att ha information om tillgänglighet på er hemsida är ett obligatoriskt krav. Likaså att ni har tagit del av Kulturrådets information om tillgänglighet. Kryss i dessa rutor är alltså ett måste för att få stöd!
- att gager för yrkesverksamma musiker kommande år som lägst ska ligga på 3000 kr per person (på faktura),
- att kommunal och regional finansiering inte längre är ett krav utan alla övriga intäkter kan matcha det statliga stödet och
- att inte bara föreningar kan söka, även andra bolagsformer.

3. Det går att spara och återkomma till ansökan under ansökningsprocessen.

4. Om du ansöker för första gången behöver du skapa egen inloggning på Kulturrådets hemsida. Det är detta inlogg som ni sedan använder när ni ansöker. Direktlänk till att skapa inlogg: https://www.kulturradet.se/onlinetjansten/

5. Svensk Jazz har vädjat om att Kulturrådet ska erbjuda er en möjlighet att löpande kunna rapportera era konserter (så som ni har gjort via Svensk Jazz förut). De har lovat att kolla detta och återkomma, men just nu gäller det alltså att skriva in innevarande års samtliga konserter i blanketten, en efter en. 

6. Er ansökan kommer att handläggas av Jakob Eknor, Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. eller telefon 08 519 264 60 och han kommer att kunna svara på alla praktiska frågor om ansökan.

7. Svensk Jazz kommer också att anordna webbseminarier, där vi kan ge varandra tips och input i arbetet med våra ansökningar. Planerade tider för webbseminarier är onsdag den 25 sept kl 10.00-11.30 samt kl 17.30-19.00 och onsdag den 2 oktober kl 10-11.30 samt kl 17.30-19.00. Det kommer finnas plats för cirka 10 personer på varje. Om intresset är större än antalet platser, skapar vi fler tillfällen. Anmäl ditt deltagande här!

8. Vi på Svensk Jazz hjälper gärna till med tips och råd om er ansökan. Ni når mig som vanligt på telefon 08 4071742 eller maila Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

9. Er ansökan kommer att bedömas av Kulturrådets referensgrupp för bidrag till musikarrangörer. Beslutet tas av Kulturrådets generaldirektör efter förslag från referensgruppen. Här kan ni se vilka som just nu sitter i referensgruppen för bidrag till musikarrangörer.

10. Besked om stöd för 2020 kommer att ges direkt från Kulturrådet i februari 2020.


Här hittar ni all information om ansökan: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/verksamhetsbidrag-till-musikarrangorer/

Vi kommer att påminna er några gånger om att ansöka, men vi kommer inte att kunna se när er ansökan har lämnats in. Därför ber vi er också att meddela oss när ni har skickat in er ansökan och att ni mottagit en bekräftelse från Kulturrådet. Allt för att ingen ska missa detta!

Vid frågor är det som sagt bara att kontakta mig!

Karin Inde, Svensk Jazz

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på vår webbplats