Aktuell jazzprofil

På denna sida presenterar vi personer, klubbar, fenomen eller annat som vi är nyfikna på.

Anna Lundqvist är musiker och musikskapare med allt vad det innebär. Till en början var jazzens uttryck något främmande, men har nu identifierat sig som jazzmusiker i drygt 20 år. Inom kort åker hon som musikercoach till jazzmässan Jazzahead i Bremen och till sommaren väntar flera nya projekt såväl nationellt som internationellt. 


Hej Anna

Hur hittade du till jazzen? Var det raka spåret eller växte den på dig?

-Nej, det var verkligen inte raka vägen. Jag fattade inte jazz alls och gillade inte uttrycket. Det var heller ingen som lyssnade på jazz hemma som kunde ge mig en naturlig feeling för den. Jag och pappa prenumererade på Mr Music-kassetter när jag var barn och under tonåren lyssnade jag mest på dans-, techno- och ravemusik. Jag började på musikestetgymnasium i Karlstad och där hade mina bästa kompisar i klassen upptäckt E.S.T (Esbjörn Svensson Trio) och hela den generationen. De bad mig att hänga på när de skulle jamma och skriva låtar och då sade det pang, jag var fast! Jag bytte till jazzinriktning i slutet av tvåan och sedan dess har jag varit jazzmusiker.

Aktuell jazzprofil Anna LundqvistAnna Lundqvist

Foto: Magnus Bergström

Du ska tillsammans med Kultur i väst åka till Jazzahead i Bremen nu i slutet av april. Du var där även förra året. Vill du berätta lite om varför?
- Kultur i väst började förra året med så kallade ”armkroksresor”. De bjuder in en musiker och en producent att följa med för Kultur i västs räkning och förra (och första) året var det jag. I år är det Klas-Henrik Hörngren från Klabbes bank som åker som deras musikerrepresentant och då åker jag med som hans ”Jazzaheadcoach”. Det låter kanske lite lustigt men det är bra att få information från någon som varit där förut, om det är ens första gång. Det är en fantastisk mässa men det är mycket folk. Vill man ”få något gjort” så måste man planera smart och taktiskt. Det är en bra satsning från Kultur i väst och väldigt värdefullt för ens karriär, både kort- och långsiktigt, att få delta på Jazzahead.

Har du något tips till andra som besöker Jazzahead, kanske för första gången?
- Oj, det är en del att tänka på. Kolla deltagarlisten innan du åker och maila dem du vill träffa i god tid. Det är det enda sättet att boka möten. På plats är det smått omöjligt. Som musiker är man många som slåss om hårdvalutan – alltså bokarna, managementen och fesivalerna. Sedan finns det en speed dating-service, kallad Matchmaking, på plats men det är långt i från en garanti att du får träffa dem du vill eller träffa någon alls, då det fungerar som Tinder när man ber om möten. Har du otur swipar ingen åt höger på dig!
Ha med dig bra merch (PR- och reklammaterial) som är tydlig och lättigänlig, exempelvis USB-stickor att dela ut hellre än CD, inga långa texter utan kanske ett kul visitkort med länk till hemsidan där du lagt all info. Ingen har tid och utmaningen är att fånga någons intresse på tio sekunder.Att tänka igenom klädsel och approach kan också vara en idé. Sedan är det bara att mingla, jamma och ha kul. Du kommer möta en massa människor som potentiellt kan bli kontakter i framtiden.

Du är, som det verkar i alla fall, en person med rätt många järn i elden. Vad har du på gång just nu förutom resan till Bremen?
- Just nu håller jag på att sy i hop slutet av en produktion som heter 'Like a moth to a flame', reflektioner av en kärlekshistoria. Det är en svit i tre delar för marimba och violinduo samt video art. Jag samarbetar med Stensöta, en duo från Göteborg och videokonstnären Samot Nosslin. Premiär blir i september 2019. Samtidigt har jag påbörjat ett stort storbandsprojekt som ska resultera i skiva och turné. Det har legat i pipeline länge och nu har jag äntligen hittat rätt form och förutsättningar för projektet. Det är väldigt nytt så jag vågar inte prata för mycket om det men det är ett internationellt projekt mellan Sverige, Portugal och Norge med arbetstiteln 'Rise like a Phoenix'.

Jag jobbar också en del i Lissabon sedan ett par år tillbaka och är där ungefär två gånger per år. Nästa gång jag ska dit är i juni för att jobba som examinator för studenterna som ska ta examen på Musica jazz e musica moderna på det universitetet där jag föreläst, Universiade de Lusíada. Jag ska också spela på en festival under veckan samt starta upp en ny kvartett tillsammans med pianisten Filipe Raposo, så det blir en spännande sommar!

Vad hörs i dina hörlurar just nu?
- Just exakt nu har jag snöat in på Norma Winstone (Stories yet to tell), Prodigy (The day is my enemy), Jeff Parker (The new breed) och klassikern Nina Simone (I put a spell on you).

Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse på vår webbplats