Basisten, en skulptur av konstnären Göran Hazelius, tilldelas en person som gjort jazzen och riksförbundet stora tjänster – inte nödvändigtvis genom att spela utan att genom organisatoriskt eller annat arbete ha främjat jazzens utveckling och utbredning. Jazzkannan delas ut för nydanande insatser inom jazzmusiken och består av en specialdesignad jazzkanna. Förbundets hederspris Lifetime Achievement delas ut för livslång insats i jazzens tjänst och är från och med i år ett specialtryck av konstnären Jenny Svenberg Bunnel.
På sidan Utmärkelser kan du se alla som tilldelats förbundets utmärkelser genom åren.
Motiveringarna lyder:
Jazzkannan 2021 – Daniel Karlsson
Daniel Karlsson har sedan slutet av 90-talet varit en av våra mest anlitade pianister och kreativa improvisatörer. Med ett personligt, lätt igenkännbart anslag, harmonisk fingertoppskänsla och en bländande virtuositet är han sedan länge förstahandsvalet hos många av sina kollegor och bandledare som Fredrik Norén, Lennart Åberg, Magnus Öström, Lisa Nilsson med flera. Daniel har en sällsynt förmåga att förgylla de musikaliska sammanhang han är en del av, och att inspirera och få sina medmusiker att spela på topp. Han rör sig lika hemtamt i jazztraditionen som i sin samtid och trakterar elpianon och syntar med samma självklarhet som en konsertflygel, alltid med en stark personlig röst och en nyfikenhet att utforska nya ljudvärldar.
Det tydligaste exemplet på allt detta är den egna prisade trion med Christian Spering och Fredrik Rundqvist som med sex skivor på lika många år etablerat sig stadigt på den europeiska jazzscenen. På hemmaplan har de kammat hem både Grammis och Gyllene skivan. Han har sedan länge även varit en nyckelperson i Oddjob som rönt framgångar långt ute i världen med tio album i bagaget varav två med barnjazzprojektet Jazzoo som både belönats med Grammis och det franska musikpriset Grand Prix de L’Académie Charles Cros.
Basisten 2021 – Göran Wallén
Göran Wallén, född i Gävle, är sedan början av 90-talet en av Stockholms mest entusiastiska jazzentreprenörer. Det började kanske när han som ordförande i Swedish Jazz Society med ett antal likasinnade kom hem från den internationella Duke Ellington Conference som 1992 utlokaliserats till Köpenhamn. Göran blev drivande för att genomföra en motsvarande konferens i Stockholm 1994. En stor festival med konserter på bland annat Konserthuset och föreläsningar. Ur detta föddes också Duke Ellington Swedish Society samt en något mindre festival i samband med firandet av Ellington 100 år, med konserter på Nalen och Berwaldhallen.
Det har blivit många stora evenemangskonserter sedan dess. Oftast för att hedra och hylla de musiker som lagt grunden för den moderna svenska jazzen, som Arne Domnerus, Alice Babs, Bengt Hallberg och yngre musiker i traditionen som Jan Lundgren och Claes Lindqvist. Den senaste konserten var i november 2019 med Georg Riedel och Jan Allan i huvudrollerna. Göran kom att bli Bengt Hallbergs ”impressario” när han återkom till scenen 2010 med mängder av konserter som kröntes med ett samarbete med Karin Krogh. Göran Wallén och Arne Domnerus är ett särskilt kapitel. De träffades första gången under Ellington konferensen i Köpenhamn 1992. Det blev början till en vänskap som sedan resulterade i Görans heltäckande bok ”Arne Domnerus Tidsbilder …” med Arnes egna ord och kommentarer, utgiven på eget förlag 2016. Med alla pressklipp och sin fullständiga diskografi är boken en jazzhistorisk guldgruva.
Lifetime Achievement 2021 – Birgit Lindberg
Jazzpianisten, kompositören, bandledaren och pedagogen Birgit Lindberg har för vana att gå sin egen väg. Efter ett 30 år långt avbrott från den offentliga musikscenen släppte hon sitt debutalbum ”My Foolish Heart” 1999. På eget bevåg. Det var ett slags programförklaring att från och med nu skulle hon musicera på sina egna villkor – igen.
Det började på Nalen i slutet av 50-talet sedan föräldrarna slängt ut henne för att hon ville spela jazz. Pianot hade hon fått för att bli konsertpianist. I slutet av 60-talet blev det kärleken och längtan efter barn som gjorde att hon hamnade i Lycksele. Där blev hon med tiden en väldigt uppskattad musiklärare. Flytten till Umeå i slutet av 90-talet blev en nystart som jazzpianist och avstampet för en imponerande karriär med ytterligare 6 CDs. Den senaste ”Blame It On My Youth” är från 2019. Till det många och långa turnéer ofta i samarbete med gitarristen Anders Färdahl. Birgits pianospel har en musikalitet, tydlighet och ett lugn som är sällsynt. Hon är en selektiv tonväljare – en historieberättare – ärlig mot sig själv och ofta med själva livet som bärande faktor.